У 2050 році нас чекають розумні автомобілі
Виробники автомобілів обіцяють прихід світлого майбутнього автоіндустрії уже в 2020 році.
![]() |
| Nissan BladeGlider |
Виробники автомобілів обіцяють прихід світлого майбутнього автоіндустрії уже в 2020 році. У трендах і прогнозах можна часто почути слово «автономний», ще частіше – «електричний». І, звичайно ж, «із доступом до Інтернету». Що вже казати про «розумний». Важко сказати, чи саме ці характеристики у поєднанні можна буде побачити через 7 років на вулиці. Свен Бейкер (Sven Beiker), директор Центру досліджень автомобілів у Стенфордському університеті, сумнівається в цьому, адже автопром кардинально змінюється кожні 5-7 років, тому непросто робити прогнози у такій сфері.
У своїй статті «Автомобілі, на яких ми будемо їздити у 2050» він ставить питання: чи існуватимуть через 40 років взагалі автомобілі як такі? Чи винахід, якому виповниться 165 років на той час, замінить щось краще? Можливо, до того часу навколишнє середовище стане пріоритетом, і ми змушені будемо відмовитись від еко-небезпечних машин.
Безперечно, автомобіль – це зручно. У близькому майбутньому він також може стати безпечним і надійним. Сьогодні у світі їздить близько мільярду машин, спостерігається незначне падіння їх кількості із 2008 року, але це тимчасово і пояснюється погіршенням матеріального стану людей. З часом відбудеться масова автомобілізація країн третього світу. Це означає, що до 2050 на планеті набереться близько 30 млрд машин, в той час як тане лід у полярних широтах, міста задихаються від смогу, закінчуються ресурси, а в ДТП гинуть більше, ніж мільйон людей щороку.
Свен Бейкер пропонує очевидний висновок – автомобіль-2050 (якщо він існуватиме) буде екологічним, безпечним, компактним і при цьому зручним у використанні.
![]() |
| Концепт-електрокар Vauxhall |
Дослідження вчених доводять, що, хоча кількість автомобілів у світі зростає, люди все більше втомлюються від їзди за кермом. Отже, скоріш за все, через 40 років слово «водити» втратить свій звичний сенс, тому що автомобілі будуть їздити самі.
Машина з самоуправлінням – це давно вже не фантастика. General Motors розробили систему Super Cruise для Cadillac, яка може керувати автомобілем на відрізках дороги, де мало що вібувається, скажімо, на трасі. BMW створили програму Traffic Jam Assistant, яка дозволяє водію розслабитись під час заторів. Система-асистент аналізує ситуацію на дорозі і керує рухом автомобіля. Вона може розганяти машину до 40 км/год, і впровадять її вже наступного місяця.
Модифікована Audi A7 може сама паркуватись і зустрічати власника біля виходу з магазину, коли він завершив шопінг. І не можна не згадати проект SATRE Road Train, у якому бере участь Volvo – система, у якій водій керує одним автомобілем, а ряд інших автоматично їде за ним.
Із розвитком технологій самоуправління кермо перетвориться на джойстик, за допомогою якого водій буде коригувати рух автомобіля, а все решта робитиме система. Швидше за все, на думку Бейкера, в машин будуть модуль для різних варіантів дороги — наприклад, “режим траса”, або “режим затори”. До речі, у майбутньому, можливо, буде створена централізована система управління рухом на дорозі, яка розвантажуватиме вулиці від корків. Із масовим автокеруванням зробити це буде простіше. І якщо систему буде налагоджено, перебування за кермом стане набагато безпечнішим.
Це стосується і громадського транспорту. Проект Navia компанії Induct створила невеликий робот-автомобіль на 8 пасажирів, що може перевозити їх у таких зонах, як аеропорт, шопінгове містечко тощо. Navia, до речі, заряджається електроенергією на кожній своїй зупинці. На думку Бейкера, громадський транспорт стане чимось на зразок “соціального таксі” - він приїжджатиме на вимогу якоїсь групи людей і відвозитиме їх туди, куди вони хочуть, а потім поїде підбирати інших пасажирів.
![]() |
| Induct Navia |
Якщо зараз людство вже турбує проблема перенаселення, то що буде через 40 років? Питання компактності автомобілів стане як ніколи актуальним. Тут розробникам стануть при нагоді сучасні концепти: “емоційний” Toyota FV2, ультракомпактний EN-V від General Motors, триколісний Viu.
![]() |
| Концепт EN-V |
![]() |
| Концепт Viu |
У 2050 машини без сумнівів стануть повністю цифровими. Можна уявити, що до того часу вигадають такі гіганти ІТ-індустрії, як Google, Apple, Microsoft. Кілька компаній вже зараз розглядають варіант впровадження систему голосового управління Siri у свої творіння. Перспективи є у head-up дисплеїв (HUD) - проектуванні даних на лобове скло та створення віртуальної реальності для водія.
Google уже чотири роки розробляє проект безпілотних автомобілів, які працюють на основі даних з карт, GPS, Google Street View. У кількох штатах вже дозволили їх використання.
Як пише Тод Вілмс (Todd Wilms) у своїй статті на сайті Forbes, “гугломобілі” стануть чудовою знахідкою для прибічників “спільної екномії” (shared economy). Ця концепція означає максимальне використання ресурсів разом з іншими людьми, що дозволить їх суттєво економити. Звучить дуже навіть футуристично, адже тоді доведеться ділитись всім зі всіма. Вілмс зазначує, що ми і так зараз починаємо “економити спільно”: обмінюємось будинками із незнайомцями (згадайте фільм “Відпустка за обміном”), займаємось краудсорсингом і краудфандингом, розділяємо витрати.
Неважко уявити, що у 2050 можна буде викликати безпілотний “гугломобіль” у додатку на смартфоні, назвати йому місце призначення, вийти і не думати про паркінг, а автомобіль поїде до наступного клієнта.
![]() |
| Безпілотний автомобіль Google успішно протестував чоловік із дуже слабким зором |
У США вже існує компанія, яка частково реалізувала ідею спільного користування: у ZipCar можна резервувати автомобіль на певні години, що позбавлює клієнтів від типових витрат власника машини.
Наступне питання: на якому паливі будуть їздити наші майбутні машини? І які перспективи у бензину? Зараз автомобілі на традиційних паливах уже “хоронять”, але все ж таки старий добрий двигун внутрішнього згоряння не віджив своє. І напевно, у 2050 він таки буде займати свою нішу. Електромобілі можуть використовувати у щоденних поїздках, переміщенню по місті, а от для довгих відстаней, ймовірно, звичайні автомобілі залишаться незамінними. Електрокари не зможуть проїхати без зупинки більше, ніж, скажімо, 800 км, а для їхньої підзарядки потрібен час.
Тобто, автомобіль на бензині чи дизелі буде на той час таким собі предметом розкоші або диковинкою. Ним користуватимуться час від часу для “розширення горизонту”. До речі, ще одним пристроєм для розширення може стати безпровідна зарядка, яка передаватиме енергію машині, поки вона рухається.
Оскільки батареї роблять електрокари важкими, розробляють спеціальні кузовні панелі, що дозволять накопичувати заряд і знизити вагу машини.
![]() |
| Коцнепт Soleil City Car, який складається у валізу |
Водневі автомобілі — також ймовірна перспектива майбутнього автопрому. Технологію вивільнення енергії внаслідок реакції водню та оксигену розробили доволі давно. Двигун внутрішнього згоряння на водні винайшов Француа Ісак де Ріваз ще у 1806, а перший транспортний засіб із водневим паливом створила Allis-Chalmers у 1959.
Проте до сих пір залишаються проблеми, які не дають повніюстю замінити бензин воднем. По-перше, де можна взяти таку велику кількість водню? Його в основному добувають з метану та горючих корисних копалин. Відносно недорого отримувати водень шляхом електролізу, який у свою чергу потребує значну кількість енергії. До 2050 року наука ци питання якось вирішить.
Але друга проблема — більша витрата палива на кілометр. Наприклад, Opel Zafira існує у двох варіантах. Воднева модель витрачає 1,83 кг водню на 160 км — еквівалент 14,3 л бензину за енергетичною цінністю. А традиційна модель використовує 5,8 л бензину на 100 км.
Цікаво, якби ми побачили машину з майбутнього, чи зрозуміли б ми, що це автомобіль? Якщо смартфони і комп'ютери, скоріш за все, перетворяться у щось страшно невпізнаване, то автомобіль залишиться автомобілем: у нього (напевно) будуть колеса, 2-4 сидіння, і він все-таки буде металевою коробкою із вікнами (імовірно). Зате корпус машини стане більш обтічним, зміниться матеріал кузова: сталь замінять на щось легке, наприклад вуглецеве волокно. І ще у майбутньому захочеться, щоб автомобіль міг змінювати форму. Прототип такої моделі вже існує - концепт CityCar, двомісний електромобіль, який може “складатись” на переповненій вулиці.
Якби Карл Бенц побачив, у що через 120 років перетворився його винахід, він би, напевно, його не впізнав. Так і середньостатистичний автомобіль із 2050 міг би нас шокувати.
![]() |
| Ретро-концепт Mercedes |
За матеріалами: ВВС










Пляжний теніс: як молодий вид спорту став світовим трендом і чому Україна серед лідерів
Запис гри з пляжного тенісу в СЕТ 15.12.2025: жива динаміка та реальні емоції на корті
США формують новий альянс для зламу монополії Китаю на рідкоземельні метали
Google тестує браузер Disco, Meta готує конкурента GPT-5, а Пентагон масово впроваджує генеративний ШІ
WSJ: «мирний план» Трампа для України може супроводжуватися великою бізнес-угодою з РФ — що відомо
«Єрмака прибрали», але правила гри лишилися: про що говорять Шабунін і Ніколов
Кінець Голлівуду? Runway Gen-4.5, переклад у навушниках від Google та «ШІ-офіс» 2025: що реально змінилося
Битва за нанометри: як санкції змусили Китай піти ва-банк у виробництві мікрочіпів








