xcounter

Точка Немо: де лежить справжній край світу?

26.11.2019 13:42 (Оновлено 26.11.2019 в 13:43)
Елла Девіс, «BBC-Україна»

​Одне місце в Тихому океані розташоване так далеко від землі і всіх транспортних маршрутів, що вважається майже недосяжним.

Втомилися від щоденних клопотів і мрієте втекти на край світу? Ви, напевно, й не підозрюєте, що він насправді існує.

Втім, якщо морська хвороба вас не лякає, побачити найвіддаленішу географічну точку планети можна на власні очі. Вчені називають її "океанічний полюс недосяжності".

Є й простіша назва – Точка Немо, на честь славетного героя Жюля Верна, чиє ім'я на латині означає "ніхто". Цілком доречно для місця, куди люди потрапляють украй рідко.

Точка Немо розташована в Тихому океані на відстані 1 600 кілометрів від найближчого суходолу. Вона лежить між трьома островами – Дюсі (входить до архіпелагу Піткерн) на півночі, Моту-Нуї (частина острова Пасхи) на північному сході і Маер (біля узбережжя Антарктиди) на півдні.

Наскільки далеко в океан можна уплисти від будь-якого берега?

На світі важко відшукати більш незвичайне місце.

Географи споконвіку сперечалися про те, де лежить середина океану. Але точно визначити це місце змогли лише завдяки сучасним технологіям. Океанічний полюс недосяжності офіційно відкрив у 1992 році канадський інженер-топограф Хрвохе Лукатела.

Лукатела не вирушив у морську експедицію. Натомість він залишився на твердій землі і за допомогою комп'ютерних програм розрахував координати точки. Щоби досягти максимальної точності, програма врахувала еліпсоїдну форму планети.

Точка Немо навряд чи змінить своє положення в найближчому майбутньому.

Океанічний полюс недосяжності, також відомий як "Точка Немо"

"Рівновіддаленість цього місця від трьох точок на суходолі – унікальна, – зазначає Лукатела. – Можливо, точніші вимірювання або ерозія берегової лінії згодом призведуть до зміни положення точки Немо". Але якщо це й станеться, то лише на кілька метрів.

Точка Немо розташована настільки далеко від землі, що найближче до неї зазвичай опиняються астронавти. Міжнародна космічна станція обертається навколо Землі на висоті 416 кілометрів, тоді як найближче населене місце на землі лежить за 2 700 кілометрів від Точки Немо.

Насправді цей район добре відомий космічним агенціям.

Космічна станція "Мир" над Тихим океаном

Офіційно він називається "Безлюдна місцевість південної частини Тихого океану". Оскільки ця частина планети заселена найменше і має дуже небагато судноплавних маршрутів, російські, європейські та японські космічні агенції здавна використовують її як звалище.

У 1997 році океанографи зафіксували дивний звук в 2 тисячах кілометрів на схід від Точки Немо

Понад сто виведених із експлуатації космічних апаратів – супутників, вантажних космічних кораблів і навіть стара орбітальна станція "Мир" – почивають на цьому кладовищі космічної техніки.

Хоча сподіватись побачити тут монументи космічним подорожам не варто. По дну океану розкидані лише залишки космічних апаратів, які не згоріли під час польоту крізь атмосферу. Це, як правило, цистерни та інші деталі паливної системи космічного апарату, пояснює космічний археолог Еліс Горман з Університету Фліндерса в Аделаїді, Австралія.

Розповідають, приміром, що великі фрагменти 143-тонної МКС "Мир" знаходили на пляжах Фіджі.

"Як і уламки затонулих кораблів, вони стають оселею для істот, які мешкають на цій глибині, – каже Горман. – Вони не становлять небезпеки для флори та фауни океану, якщо тільки не мають залишків палива, яке може просочуватись у воду".

Чудовисько Ктулху, яке мешкає у вигаданому підводному місті Р'льєх

Втім, легенди про дивні створіння, які, можливо, населяють найвіддаленіший край Землі, ширилися з давнини.

Фантаст Г. Ф. Лавкрафт розмістив своє вигадане місто Р'льєх, в якому править чудовисько Ктулху з мацаками замість голови, на подив близько від реальної Точки Немо. Хоча перший роман із серії Міфів про Ктулху Лавкрафт написав за 66 років до відкриття океанічного полюсу недосяжності.

У 1997 році океанографи зафіксували звук наднизької частоти за 2 тисячі кілометрів на схід від Точки Немо. Подія викликала як чималий інтерес, так і моторошні почуття.

За всіма ознаками, звук, який отримав назву "рев" (Bloop), належав живій істоті, але був набагато сильнішим за той, який видає блакитний кит. Це спричинило чутки про існування невідомого морського чудовиська.

Втім, згодом Національне управління океанічних і атмосферних досліджень США пояснило, що джерелом "реву", вочевидь, був скрегіт льоду. Зіткнення і тріск величезних айсбергів створює потужний звук низької частоти, дуже схожий на "bloop".

Південний тихоокеанський кругообіг знаходиться в крайньому лівому куту (на фото)

Отже, якщо в точці Немо немає чудовиська-восьминога, хто ж населяє ці забуті богом місця? На думку океанографа Стівена д'Ондта з Університету штату Род-Айленд в Наррагансетт-Бэй, живих істот у Точці Немо, скоріше за все, дуже мало.

Причина цього - той факт, що океанічна точка недосяжності лежить у місці південного тихоокеанського кругообігу. Це масивна океанічна течія, яка циркулює по колу між екватором, Південною Америкою, Австралією та межує з антарктичною зональною течією на півдні.

За даними супутників НАСА, води всередині кругообігу є стабільними і в Точці Немо мають температуру поверхні близько 5,8C. Обертові потоки блокують прохолодніші і багаті поживними речовинами води.

Крім того, оскільки цей регіон розташований настільки далеко від суходолу, вітер також не приносить багато органічних речовин.

В результаті, через брак поживних речовин тут майже немає живих істот. Д'Ондт називає це місце "регіоном найменшої біологічної активності у світовому океані".

Втім, є кілька виняткових місць, де можуть вижити унікальні істоти.

Гідротермальні джерела на Східно-Тихоокеанському піднятті

Точка Немо лежить поблизу південного краю Східно-Тихоокеанського підняття – підводного гірського хребта з високою сейсмічною активністю, який простягається до Каліфорнійської затоки.

Вулканічна магма просочується крізь розломи між пластинами, створюючи гідротермальні джерела, які вибухають гарячою водою і мінералами.

Це дуже екстремальне середовище, але мікроскопічні організми тут процвітають завдяки хімічним речовинам із термальних джерел. Бактеріями, своєю чергою, харчуються інші, більші істоти, як-от краб пухнастий ківа, якого вперше виявили у 2005 році на глибині 2 тисячі метрів.

У цих океанських глибинах ще залишається багато чого незвіданого, але дослідницькі експедиції в таку далечінь – дуже дорогі і складні.

Крім яхт, які випадково заходять у ці води під час кругосвітніх перегонів, відвідувачів тут майже не буває.

Оскільки шанси побачити Точку Немо на фотографіях в соцмережах дуже невеликі, доведеться застосувати неабияку уяву.

"У спокійний день колір води на поверхні в центрі південного тихоокеанського кругообігу неймовірно гарний – волошковий, із фіолетовим відтінком, оскільки вода містить дуже мало твердих часток і біологічного матеріалу", – пояснює Стівен Д'Ондт.

Або він був таким, якби не забруднення.

Саргасовий морський клоун (Histrio histrio) пропливає поруч з пластиковою мотузкою

Коли віртуальна група Gorillaz випустила свій альбом 2010 року Plastic Beach, вони створили вигадану передісторію. Музику для альбому начебто записали на студії, побудованій на уламках морського сміття в Точці Немо.

Насправді, це не так неймовірно, як може здатися. Дослідження, опубліковане в 2013 році, підтвердило існування величезної ділянки зі сміттям у південному тихоокеанському кругообігу. Найбільша кількість відходів концентрується за 2500 кілометрів на північний схід від Точки Немо.

Фантаст Г.Ф. Лавкрафт дивним чином розмістив своє вигадане місто Р'льєх точно поруч з реальною Точкою Немо

Сміття складається переважно із пластикових відходів – полістиролу, плівки, рибальської волосіні, корабельних уламків. Океанські течії виносять сміття в одне місце, розбиваючи його на дрібні шматочки.

Біологи вважають, що забруднення може вивести екосистему з рівноваги – одні види почнуть активно розмножуватися, тоді як інші - постраждають.

Навіть найвіддаленіше місце нашої планети має сліди недбалої життєдіяльності людства.

Теми публікації:
Кращі криптовалютні біржі 2021 року для трейдерів-початківців