Calendar Icon

Як «Укрзалізниця» завищує ціни – схема з мастилами

02.06.2021 10:37
Юрій Ніколов, «Наші гроші»

​В останні тижні після перевороту в «Укрзалізниці» (відставка Жмака і повернення в ЦЗВ Тимура Валієва – протеже першого замміністра інфраструктури Дмитра Абрамовича) – на великих залізничних тендерах почало коїтись казна що.

А точніше – закупівельні ціни поповзли в гору по цікавій схемі. Давайте розберемо її на прикладі закупівель мастила та олив на суму 210 млн грн.

Отже у березні «Центр забезпечення виробництва» оголосив низку тендерів на постачання десятка видів різних мастил та олив. Їх розподілили між цими тендерами так, щоб ніхто ззовні не міг визначити очікувану вартість товару звичайним шляхом – поділити ціну закупівлі на загальну вагу.

З лютого, коли залізничники формували предмет закупівлі, та до моменту оголошення тендерів наприкінці березня світова ціна нафти коливалась на рівні $63, бували навіть стрибки до $70. Тобто до того рівня, який ми маємо зараз. У найгіршому випадку з початку лютого маємо приблизно 7% зростання світової ціни «бренту» – базової сировини для олив/мастил.

Однак хтось з учасників ринку почав через «Прозорро» підіймати гвалт:

«…очікувана вартість наведених закупівель є низькою та неринковою, у зв`язку з чим вимагаємо привести очікувану вартість до ринкових цін на оливи та мастильні матеріали шляхом збільшення на 35%».

Залізниця у відповідь нібито виявила непохитність. Вимогу відхилили та очікувана вартість тендерів не змінилась, як було у сумі 210 млн грн – так і лишилось.

Але насправді все змінились у глибині технічних завдань. «ЦЗВ» просто зменшила кількість кожного з видів предмету закупівлі, а відтак у очікуваній вартості товару відбулись гігантські зміни.

Ціна товару (грн/т) = Загальна вартість партії товару (грн) / вага партії (тонна)

Пам’ятаєте з арифметики цю фішку? Якщо у знаменнику зменшити число та залишити чисельник, то результат збільшиться у зворотній пропорції. Якщо ви маєте 100 гривень на придбання олії, то коли ви купуєте два кілограми – то маєте олію по 50 грн за кіло, а якщо зменшуєте обсяг закупівлі на півкілограма, та витрачаєте на неї ті ж сто гривень, то олія обійдеться вам вже у 67 грн за кіло.

Саме цей фінт і провернули у «ЦЗВ». Залізничники банально зменшили розмір замовлення у тонах, та залишили виділену на неї суму. Ми звели в одну таблицю зменшення ваги:

Середньоарифметичне між усіма цими знижками – майже 30%. Це у рази більше від подорожчання нафти, абсолютно не відповідає навіть подорожчанню бензину, та не має жодного стосунку до «збільшення» зарплат в Україні.

Але це ще не всі жахіття. Давайте подивимось наскільки очікувані ціни «Укрзалізниці» взагалі корелюються з цінами на інших тендерах.

В одному з цих тендерів фірма «Міроіл» припустилася помилки та випадково вже зараз оприлюднила свою тендерну пропозицію до проведення аукціону, призначеного на кінець червня. По закону цього робити не можна, аби всі на аукціоні були в рівних умовах.

Отже стартова сумарна пропозиція «Міроіла» по семи видам мастил виробництва «НВП «Агрінол» – 21,97 млн грн, це майже точно дорівнює очікуваній ціні тендеру 22,02 млн грн. Тобто заявлені «Міроілом» ціни за окремі мастила у сумі відповідали очікуванням залізничникам. Однак ці ціни на фоні інших закупівель просто скажені.

Наприклад, прямо зараз «Укргазвидобування» завершує оливний тендер, у якому фірма «НВП «Агрінол» перемогла з цінами меншими у два та навіть три рази!

МастилоПропозиція «Міроіл» залізниці, грн/тПропозиція «Агрінолу» УГВ, грн/т
Мастило Літол-24 (в бочках)127 58450 712
Мастило Графітне-Ж (в бочках) 54 51027 960
Мастило Циатим-201 (в барабанах)155 094 50 256

Вам не здалось. Ось скріни з цінових пропозицій зроблених «Агрінолом» та його дилером різним замовникам (на скрінах ціни за одиницю вказані без ПДВ, який ми врахували у таблиці):

А тепер давайте, розкажіть нам про те як у Зеленського боряться з корупцією та завищенням цін…

Ось позиція засновниці «Ліги антитрасту» Агії Загребельської, яка у 2015-2019 роках була державною уповноваженою АМКУ:

«Корупція починається з очікуваної вартості, скільки б нам навколо не намагалися доводити зворотнє, що конкуренція на тендері все виправить. Адже справжньої конкуренції на великих тендерах ми майже не бачимо. Тому, для реалізації корупційного умислу замовнику спочатку варто встановити завищену очікувану вартість, щоб залишилось місце для «корупційної маржі», а вже потім забезпечити перемогу потрібному учаснику.

Рецептів для лікування цієї хвороби два:

1) Антимонопольний комітет таки починає працювати і невідворотністю покарання відлякувати замовників та бізнес від змов, тоді нам буде все одно яка очікувана вартість – конкуренція все дійсно виправить;

2) Правоохоронці ловлять учасників корупційних схем та головне, отримувачів корупційної маржі, а суди на підставі їх матеріалів та розслідувань АМКУ, приймають суворі та справедливі вироки, тим більш по плівках Медведчука ми можемо переконатися, що правоохорнці бачать все, але далеко не на все реагують.

Рішеннями РНБО це виправити не можливо. Як і звичайними кадровими змінами, тим більш, коли одним з основних завдань новопризначених керівників залишається задоволення потреб того чи іншого олігарха.

Враховуючи, що сьогодні вся влада і над АМКУ, і над правоохоронцями, і над судовою системою сконцентрована на Банковій, достатньо просто захотіти побороти тендерну корупцію. Поки ж ми бачимо лише бажання її очолити та примножити».

РS. І до речі щоб двічі не вставати. Відмітимо ще абсолютно хамську та протизаконну манеру залізничників відповідати на вимоги учасників. Ось наприклад, фірма просила роз’яснити абсолютні прикладні речі – як правильно подати тендерні документи, щоб її не відхилили за неоднозначну інтерпретацію коми. Але залізничники просто сказали – залізниця велика, ми не можемо погодити як вам правильно відповісти, тому спитайте у нас ще раз, а зараз відповіді не буде! І таке хамство – постійно.

Темы публикации:
Лучшие криптовалютные биржи 2021 года для начинающих трейдеров

Лучшие криптовалютные биржи 2021 года для начинающих трейдеров

Популярные видео на YouTUBE
Материалы по теме
А-9834,58 грн./литр
А-95+31,39 грн./литр
А-9529,72 грн./литр
А-9228,7 грн./литр
ДТ28,44 грн./литр
LPG15,83 грн./литр
Это интересно
Самые читаемые новости
Лучшие видео с YouTUBE
Популярные блоги
Погода и гороскоп
Автоновости